2024-03-25 10:32

למה, איך ועבור מה: כל מה שצריך לדעת על מימון המונים

מימון המונים, או גיוס המונים, היא אחת השיטות הפופולריות ביותר כיום בעולם לגיוס כספים למטרות שונות. גיוס כספים זה אינו מגיע מכיסם של פילנתרופים או תורמים בודדים, אלא מדובר בעשרות, מאות ולעתים אלפי אנשים שפותחים את הלב ואת הכיס כדי לתמוך במיזמים ובקמפיינים שונים. אז מה זה בדיוק מימון המונים, איזו סוגי מימון המונים יש ואיך עושים את זה נכון? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

מה זה מימון המונים?

מימון המונים הוא, כאמור, שיטה לגיוס כספים, אם כי לא מדובר בכספים שמגיעים ממשקיע בודד אלא מכמות גדולה של אנשים. שיטת מימון ההמונים עובדת כך: מגדירים מראש את סכום הגיוס אליו רוצים להגיע, מגדירים תאריך יעד להשלמת הגיוס ומתחילים בפרסום כדי להגיע לכמה שיותר תורמים פוטנציאליים. השיטה מאפשרת לכל אדם לתרום לפי יכולתו ולפי רצונו, משום שכאשר סכום גדול מתחלק בין הרבה אנשים, כל אחד יכול לשלם סכום שאפשרי עבורו. שיטת מימון ההמונים בפלטפורמות השונות עובדת על פי מודל "הכול או כלום", כלומר, היזמים יקבלו את הסכום שגייסו רק אם בתום הקמפיין הצליחו להגיע ליעד שהוגדר מראש. רוצים לצאת לקמפיין מימון המונים אבל לא יודעים מאיפה להתחיל? כדאי להתייעץ עם מומחים בנושא מימון המונים לפני שמתחילים בתהליך כדי לבנות אסטרטגיה נכונה וריאלית.

איזה סוגים של מימון המונים יש?

כיום יש שני סוגים עיקריים של מימון המונים. הראשון הוא קמפיין של אנשים פרטיים שמבקשים להשיג מימון מהציבור למיזם שלהם. מיזם זה יכול להיות הוצאת ספר, הפקת סרט, הוצאת אלבום מוזיקלי, מיזמים חברתיים ושלל פרויקטים שונים. היזמים מציגים את המוצר לקהל התורמים הפוטנציאלי באמצעות עבודת יחסי ציבור אינטנסיבית במטרה להגיע לכמה שיותר אנשים ולשכנע אותם לתמוך במיזם. במיזמים אלה, לעתים, התורמים יכולים לרכוש תשורה כלשהי על חשבון הסכום שהם תורמים ולקבל אותה אם וכאשר המימון מסתיים בהצלחה.

 

 

סוג המימון השני הוא קמפיין גיוס המונים של עמותות וארגונים ללא מטרות רווח. עמותות שנתמכות בעיקר על ידי כספי הציבור יכולות לפתוח בקמפיינים למימון המונים במטרה להשיג מימון שיאפשר את המשך קיום העמותה. בניגוד לתמיכה במיזמים של אנשים פרטיים, תמיכה בעמותות המחזיקות באישור ניהול תקין ובאישור לזיכוי במס, מוכרת במס הכנסה לטובת החזר מס וניתן לדעת בדיוק לאן הולכים כספי התרומה.

איך עושים את זה?

בראש ובראשונה, יש להחליט על רעיון מגובש ולנסות לחשוב האם הוא מספיק טוב והאם הציבור יתחבר אליו מספיק בכדי לתמוך בו כספית. העבודה המורכבת באמת מתחילה רק לאחר גיבוש הרעיון, והיא כוללת חישוב של לוח הזמנים, החלטה על סכום היעד לגיוס, מחשבה על תשורות כעידוד לתומכים ועוד. בשלב הבא יש לעבוד על הדרך שבה אתם מציגים את עצמכם – כדי להשיג כמה שיותר תומכים, אתם צריכים להגיע לכמה שיותר אנשים ולהעביר את המסרים והרעיונות שלכם בצורה ברורה שתשכנע אנשים לתמוך בכם. מדובר בעבודה אינטנסיבית של יחסי ציבור באינטרנט ובמיוחד ברשתות החברתיות.

כדי לעשות את זה בצורה המיטבית ביותר, אתר Jgive מציע ייעוץ אסטרטגי למימון המונים. האתר מהווה פלטפורמה למימון המונים עבור עמותות וארגונים במטרה להגדיל את תרבות הנתינה בישראל. הייעוץ האסטרטגי שניתן על ידי מומחים מצוות הארגון Jgive מסייע לעמותות בבניית תשתית לקמפיין בשביל להצליח לממש את מלוא הפוטנציאל שלו.

סיכום

לסיכום, מימון המונים זו שיטה די רווחת ומקובלת כיום כדי להשיג מימון לפרויקטים, מיזמים, עמותות וארגונים. אם גם אתם חושבים לפתוח קמפיין מימון המונים ומתלבטים איך, מה והאם כדאי לעשות, מומלץ להיעזר במומחים שייעצו לכם מניסיונם. בהצלחה!

מאמרים אחרונים

דברו איתנו על מה שמעניין אתכם

על הרכבת קואליציה בישראל

נגישות